söndag 14 oktober 2007

Målbild och mjuka bollar

Vilken helg!!!!!!!!!!!!
Jag (och 18 andra) har varit på kurs i helgen. Den inhyrda instruktören var ingen mindre än Roland Sjösten. Det var jätte kul. Jag är så nöjd. Det var/är dock jobbigt (jätte jobbigt) för min hjärna att tänka så mycket som den har gjort dessa två dagar.
Det är som sagt nästan 7 år sedan jag tränade för en SBK tävling och träningsmetodern har ändrats (till det bättre). Eftersom jag dessutom försöker mig på 'jaktträning' så blir det ännu rörigare när jag förbrilt försöker översätta 'bruks/lydnads' tänket till 'jakt' tänk. I vissa fall finns det mycket att hämta från SBK till jakten (då tänker jag på B-prov) medans andra saker blir svårare.
Roland arbetar efter 'målbilds' tänket. Det är helt annorlunda mot jakten som är av annan princip. Helgens övningar har ffa gett mig en ny metod för linjetag och troligen kan jag använda mig av målbild för sök. Markeringar blir lite svårare men kanske kan det gå att få till det oxå. I gundtanken är det samma sak som eftersträvas, 'mängdträning ska ge en mental bild i huvudet på hunden som den kan jobba efter, en mental karta'.
Själva momenten som vi jobbade med var även de roliga. Jag hade (innan) helgen nästan börjat lägga SBK på hyllan. Anledningen till lydnadsträningen var att få en bättre styrning på D i jaktträningen. Nu känner jag där emot att det är lydnaden/brukset som är intressant i sig igen. Att med rät motivation/belöning fattar hunden hur snabbt som bara den vad det är jag vill att den skall utföra. D (och troligen många andra 'r'-hundar) har som 'max'belöning att enbart få ha en stor mjuk boll (eller annat föremål) i munnen samtidigtsom ett ocilatbelönande sker. Det är kul/häftigt att se! I morgon bär det av till affären för införkaffande av 'max'-boll.
Jag har ju befunnit mig innom SBK de senaste 20 åren och lite svårt/vemodigt har det vara att fatta beslutet att lämna denna organisation. Så könt att jag nu inte behöver det!
Apportering (som jag som nybliven 'r'-hunds ägare) inte har bekymrat mig om (dvs trä apportering) visade sig vara ett större bekymmer än vad jag trodde. Jag fattar inte vad som gör det, men jag tror nog att jag ska ha en studie (mha typ Totte, Fanta och någon spaniel) ute hos Cilla om vad det är som gör att de hämtar/avlämnar med olika intensitet.
Skilljer det mellan föremål, plats, och förare? eller är det bara D som sållar på föremålet?
Spännande ska det bli att utröna detta.
Nu vänar två veckors intensiv träning av momenten i 1:an och även kanske lite påbörjande av målbild för 2:an.

Nu väntar middagen på mig.

Ha det!

/Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Då fixar jag också en mjuk boll innan tisdagen :) / Birgitta

guling&smågrabbarna sa...

Det blir bra. Tänk på att den ska vara 'lite halv stor'. Kanske 7-10 cm i diameter och riktigt mjuk och mysig att bara 'ha' i munnen.

/Hanna

Anonym sa...

Tack för tipset!!
Mixo har ju ett gult Mjukisdjur av typen "Bananer i pyjamas" som går utanpå det mesta!!
Särskilt nu när han går i barndom igen =)

Det där med målbildsträning och jakt, det filosoferar jag en hel del över oxå. I min värld så går det att översätta till jakten. Allt har man ju inte listat ut, men en del av det tror jag är svaret på att Mixo överhvud taget lärde sig att komma in med apporterna överhuvudtaget.

Anonym sa...

Vi får nog också skaffa en mjukisboll. Vi har ju en "mössa", men den är lite stor och otymplig för att ha som träningshjälpmedel... ;))