fredag 26 oktober 2007

Lyckan

Undrar vart lyckan sitter i kroppen? För tillfället tror jag att min lycka sitter i mina fötter. I alla fall gjorde den det igår.
Sedan i början av veckan har jag haft ordentligt ont i min vänstra fot. Det har kännts som om en stor häst (typ nordsvensk med storlek 7 på skor) har ställt sig rakt över foten och dessutom hoppat på den. Foten, i fråga, har dock inte varit svullen och inte heller finns det blåmärken på den så jag tror inte att detta är fallet. Men ont har det gjort och hundpromenaderan har blivit lidande. Eller snarare hundarna har blivit lidenade, själva promenaden tror jag jag inte känner någe speciellt.
Olika funderingar har passerat genom mitt huvud; häst (som sagt, fast det skulle jag nog ha kommit ihåg), vrickning (det gör jag så ofta så det är inte omöjligt att jag skulle ha missat att registrera det), ledbandsfästesinflamation eller fönstertittarsjukan.
Eftersom jag nu är en naturvetare så klurar jag en del på vad orskarna kan vara och har små ministudier för mig själv. Så även i detta fallet. Efter ett par dagar analyserade jag min fotsituation (självklart under en hundpromenad, tänk vad tråkigt mitt liv skulle vara utan dessa filosofiska stunder ute i naturen). Efter att ha gått igenom olika frågeställningar (där ibland uteslutandet av 'hästen') konstaterade jag att foten känndes lite bättre under dagarna när jag var på jobbet.
Detta ger utrymme för två olika utfall; 1 att foten känns bättre när den rör på sig eller 2 att något på jobbet gör att foten känns bättre. Tänk och gjort. Jag knatade ut på en 1 times promenad med hundarna (som blev glada) och kände efter om foten blev bättre av att röra sig. Jag varierade även underlagat för att utröna om detta kunde påverka min fotsituation. Efter avslutad promenad kunde jag konstatera att 'fotrörelse' inte var något som gjorde min fot bättre. Jag kunde knappt röra mig resterande del av dagen/kvällen (men som sagt hundaran var glada efter att äntligen ha fått röra på sig lite mer ordetligt).
Kvällen spenderade jag genom att analysera min arbetssituation istället. Något på/under arbetet gör att foten blir något mindre ond. Vad?
Fötter har ofta ett ganska nära samband med fotbeklädnad. Så jag gick igenom vad jag har på fötterna vid olika delar av dagen. På morgonen och eftermidagen och kvällen har jag, nästan uteslutande, min träskor eller ett par gympadojjor och under arbetet går jag i ett par 'fotriktiga' och ergonomisktutformade tofflor (efterom min arbetsplats har ett 100% stumt betongglov som kan knäcka även den bästas fötter, knän & rygg). Träskorna borde jag ha slängt redan förra sommaren, för redan då hade de tappat det mesta av sina sulor. Nu har de även 'gått av' på mitten och läcker som ett såll. Gympadojjorna inhandlades för en tid sidan (kanske ett halvår sedan) när jag hade en släng av ' snåltarm'. Dessa är till synes ett par helt normala dojjor men för det fasila priset av 150:- (jag borde ha reagerat på att detta kunde ha en inverkan på kvalliteten). Gympadojjorna i fråga höll ganska precis i 3 veckor. Sedan blev det 'punka' på luftkuddaran i sulorna samt att det även gick hål i både sula och textilen (även dessa läcker som ett såll).
Vad gör jag? Jo, jag går glatt vidare i min trasiga skor. Ca 2 timmar om dagen med hundar + lite annat. Förra helgen var jag även på en MH-beskrivning och hade då ett par gummistövlar på mig. Dessa var helt platta, vilket resulterade i att jag kände mig som en makaron i kroppen efter dagen (fy för snabellen vad ont i ryggen jag hade).
Efter denna analys av fotomsårg (eller snarare avsaknad om omsårg) bestämde jag mig för att åka ned och införskaffa ett par nya dojjor. Passande nog samma dag som jag åter får framföra motordrivet fordon på allmän väg (så jag kallade denna shopping för 'firande'. Det känns liksom bättre att göra stora hål i plånboken då). Iväg jag for och in på en 'skoriktig' affär. Vet ni hur mycket olika skor det finns???? En hel vägg (en stor vägg) full. Efter att ha studerat dem en stund och sållat ut några som inte såg allt för hippa ut. Prövade jag ett par med grövre sula och dessutom skulle de vara vatten täta. De hade även en bra uppbyggnad för hålfoten.
Vilken dröm! Mina fötter blev helt lyriska. Visst gjorde det ont fortfarade men jag kunde ju faktiskt gå nästan normalt. Jag behöll skorna på och gick till kassan för att betala. Kassören såg lite fundersam ut när han tittade i kartonen och såg mina helt utsliten och trasig träskor. Fast det hindarde inte att be om 1100:-...
Ja så nu är jag fattig igen men fötterna mår bra och hundarna kommer att bli glada igen. 1 för att jag kan gå normala promenader och 2 för att jag dessutom åter kan ta bilen till skogen.

Ha det!

/Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Litet fottips från din syster som fajtas med en envis hälsporre:

Löplabbet (affär där de är duktiga på gympaskor) har ortopedtekniker som gör customizade inlägg efter avgjutningar av fötterna för ca 1200 kr.

Har köpt mej ett par sådana och det är helt underbart för fötterna! Har vid 40 års ålder insett att jag utan inlägg går på insidan av fötterna, samt att detta inte är helt optimalt.

Hälsporren är med hjälp av inläggen nu troligen läkt (promenerade 2,5 km igår utan smärta för första gången på 3 mån).

Ytterligare en fördel är att inläggen förvandlar billigare skor till ergonomiska.

Anonym sa...

PS
Inläggen gör säkert gummistövlar bättre oxå.

guling&smågrabbarna sa...

Låter som en bra plan.

/Hanna