lördag 27 oktober 2007

För lydig?

Kan en hund bli/vara för lydig? Jo, jag tror detta efter det att jag tävlade på TierpBK idag (lkl1). Mitt mål med tävlingen var att förbättre linf. och ink. Detta uppfyldes med en 9 på linf och en 10 på ink. Men tyvärr hade vi redan från början kommit lite snett.
Under natten hade appellplanen haft besök av får eller om det var getter. Planen luktade mycket får kan jag ju säga. Samt att de högre klasserna av lydnad hade tävlat på planen innan vi startade. Dvs det var ett antal utmärkningar, med sågspån, kvar på plan. Jag har inte ränat på varken sågspån eller får lukt... dett medförde att jag vid platsläggandet var lite överspänd på D. När han (som jag misstänkte) började snosa runt på den mysiga fårdoften klämde jag i med ett ordentigt 'nej'. D tittar upp och undrar om' skulle jag inte ligga? Nehej då då sätter jag mig väll upp då.'. Så det vara bara att lägga om, vilket genererar i -2p direkt (så att betyget inte var mer än en 8 visste jag redan där och då). Resten av programte gick bra. Vid nedläggandet var jag lite otydlig och D stod still en stund innan han la sig = 7:a, men ok. De övriga momenten var 9 eller 10. så kommer vi till 'hopp'. Allt ser helt normalt ut, så jag har inte en aning om varför jag får hjärnsläpp. Tl säger 'kommendera' och jag klämmer i med en ink. kommando. D ser ut som ett ? 'ska jag inte hoppa?' Sagt och gjort. Här gäller det att vara lydig. har hon sagt inkallande så är det inkallande. D springer snabbt och smidigt runt hindret och avslutar med ett perfekt avslut. Vad ska man sägga????
Ibland skulle man villja ha en sådär lagom lydig hund, som inte gör som man säger utan gör som man tänker. Vi fick i alla fall 163p och i morgon är det BHBK som gäller kl herre gud tidigt.

Ha det!

/Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja tänk va lätt det hade varit om de kunde göra som man tänker istället för som man säger ibland... Fast ibland tänker man ju konstigt också, och då är det ju bättre att de gör som det är meningen... ;))

Grattis till 1:a priset!