onsdag 3 oktober 2007

ledighet & sovrutiner

Varför ska man vara ledig? Ibland känns det mest som om ledigheten i sig blir en enorm press & stress. Men när man väl är där brukar lugnet och trivsen infinna sig. Fast om man nu väljer att gör saker som är outtalade 'måsten' infinner sig inte den sköna känslan förens man kommer hem igen.
I morgon & på fedag ska jag vara ledig från jobbet. Vi några gulhundsägare med djur ska pröva SBKs nya kurs& konferanse anlägning. Det är mest menigen att vara en slapp camp (SC). Jag tror att våra förututtänkta mål kommer att uppnås. Denna ledigheten tillhör kategorien 'lugnet & tivseln innfinner sig på plats' & stressen kommer tillbaks när vi återvänder till staden.
det ska bli skönt & roligt att få komma iväg och bara umgås med tjejer. Jag är helt övertygad om att tjejer behöver tjejtid och killar de behöver öl (med tillhörande killar).
Sjäv kommer jag att ta med mig bägge monstren och de övriga deltagarna har varsin. K är med lite som motvik för det ligger ju i tiden det där med jämlikhet. Fast han skapar lite ojämlighet i samma stund.
De andra hundarna är av honkön så D skulle bli den enda hanen. Fast han är ju iofs ingen 'riktig' hane. Här kommere K in som könsfördelare (låter lite halv skumt 'könsförelare', men jag kom inte på något bättre ord helt enkelt). Eftersom alla djur, förutom K, är av en gul ras så kommer jämlikheten mellan raser att bli fel. Frågan är om jag skulle hämta ett antal små Löwchar och ta med mig. Fast då blir det en onorm över vikt på tikar efteresom jag bara känner tikar förutom Z. Å honom vill jag inte ta med. Å hans matte/husse vill nog inte det heller för de kommer ju hem på to kväll.
Jag hoppar över, tror jag.
Jag återgår till ursprungstanken; SC. det blir skönt. K är faktiskt nästen champion i den klassen. Ingen är så mysig att få bredvid sig i sängen. Det tycker både hussen & jag. Det stakars lilla djuret har inget val. Han ska sova i sängen.
Någon gång under natten smiter han dock där ifrån. Han har en bur på golvet som alltid står öppen som han brukar rulla ihop sig i. De sista två nättera har dock Z snott buren. Eftersom Z är en nattvandrare (med långa klor eftersom hanns matte har övergivit honom för sol, värme och paraplydrinkar) så låser jag helt sonika in det lilla djuret.
Resultatet blir att när K hoppar ner för att smyga in i sin bur så är de 1 stängd och 2 ännu värre det ligger en hund i den. Han har istället kommit på att han kan rulla ihop sig på överkastet (som ligger i en hög på golvet). D han får inte enns komma in i sovrummet. detta tyckte han va taskigt i början men nu mer tycks han ha hittat fördelarna. Han kan rumstera om i resterande delar lite som han vill.
Förr i tiden när jag hade jätte många djur (2 hundar, dob +rott, och fyra långhåriga katter) som alla sov i sängen tyckte jag att detta var det mest naturliga som fanns. Numer känns det skönt att endast dela säng med en snarkande man och en snusande & mjuk liten hund.

Ha det!

/Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mixo har hamnat i sovrummet, det gjorde nummer ett och två oxå, dock fick nr tre respass, pga av liknande nattvandringar och kloklapper, i kombination med småbarn med kolik (FY hur det var...ett tag...)
Mixo är en bra sovrumshund, han är där när matte är där, fast han har egen säng. Sover matte tolv timmar, gör MIxo detsamma, sover matte sex timmar D:O

guling&smågrabbarna sa...

Sådana hundar är guld värda! D blir lite orolig framåt morgonen men K han kan sova länge. Fast blir det för länge då vaknar jag av att hans mage knorrar.

/H

Anonym sa...

Lava brukar ligga på rygg och snarka i sängen på morgonen. Hon går INTE upp när matte går upp, utan ligger å drar sig ett tag till. Matte skulle också ligga kvar och sova om hon bara fick...

Hm... tänk va bra (?) det skulle varit om vi hade haft varsin liten pälsboll med oss, gärna i matchande färger... ;)

Anonym sa...

Jag vill ha min säng för mig själv!Den snarkande mannen, som nu för tiden kör med "antisnark-mask" finns på behörigt avstånd och mellan oss brukar ibland vovvarna sova, men bara på golvet. Ja... förutom Nelly då, som brukar hoppa upp i husses säng och gosa en stund på morgonen och utan "kommando" dessutom!
Men gud nåde den som försöker inta min säng, för då skriker hela kroppen!
Chessie skulle nog kunna sova lika länge som jag (om nu någon kan det) men Nelly är överlycklig för varje ny dag som nalkas så vi får väl vara tacksamma att hon kan ta det lugnt till6-tiden. Annat var det när hon var mindre och hon tyckte att "morgon" = när klockan vara 03:00 / Birgitta med Goldentjejerna som ser fram emot SC

Anonym sa...

Jag undrar hur det skulle se ut om ni tjejer och hundar låg i samma sovrum.... Vilket kaos det skulle bli, eller...

Ha det så bra under kommande dygn./Börje