tisdag 23 oktober 2007

I bland blir den oväntade händelsen en riktigt bra förstärkar

I söndags hade jag en kul träning ihop med några kompisar. Vi tränade dirigering och gjorde ett storsök. Ett 'jättesök' kan man nog säga. Området var ca 150m brett och 100m djupt och vi hystade ut ca 14 dummis. Det var ett rätt så klurit område med en kulle, blöta, aspdunge, vass & äng. För att maximera träningtillfället med både sökarbete och stadga skickade vi våra (tre) hundare en efter en. Dvs först skickade förare 1 och när denna hund kom in med föremål skickades hund 2 osv. Det är en rolig övning och när vi kände oss mer säkra på våra djur skickades hundarna med lite överlapp. Dirigeringen var även den rolig och läroik. B-M hade varit på en dir.kurs föregående helg och visad oss andra (Lotta & jag) hur dessa övningar hade utförts. Tänket var mycket snarlikt 'målbilds' tänket. Tur att jag & L hade varit på en sådan kurs själva innan så att våra hjärnor hängde med.
Det som även gjorde vår lilla träningträff kul var att vi alla tre är SBKare. B-M är ju dessutom silvermedaljör i nordiska mästerskapen och dessutom guldmedaljör i SM i rapport, 2007. Inte kattskit det att få träna ihop med en sådan förare...
Vi har således lite lika tänk och så även lika handikapp när det gäller att tänka om brukset till jakten. Men det var skönt att få återgå till 'småpetandet' i utförandet. Jag själv fick skäll för att jag vilar min högerhand mot D's skulra (som ett litet säkerhetsbälte) innan jag skickar på linjetag. Även att fötterna står rätt och alla små grejjer man hittar på innan, under och efter skicket påpekades glatt. Jag kan sakna detta ibland när vi tränar just jakten.
Hur som träningen gick bra och hundarna var gada och nöjda när vi knatade hemmåt igen. Vi fick lite sällskap av Krummel och mannen mitt i söket. Även detta blev ju bra. Att D kan jobba utan att bli störd när busbästisen och mannen dyker upp runt ett hörn. K blev lite upprörd över att alla fick å inte han så jag hystade iväg en minidummi till honom som han kunde skutta efter och döda innan han tyckte att han var duktig och ville ha sin belöming i form av karameller. Klart att han fick det.
Annars tränar vi mest inför helgens bravader. Även här har K lite åsikter om att han oxå vill få belöningar. Det senaste är att han trycker i sig emellan D och mig under friaföljet. Så rätt vad det är så kommer ett litet vitt luddig ansikte fram mellan Ds framben (hur gulligt som helst och självklart får han (& D) karamell direkt). Under de andra momenten har K en annan strategi. han går och små nosar och försöker se ut som om han är i en annan värld (men den skarpögda matten ser när K kikar under luggen). När pälsbollen far iväg far även K iväg och försöker snotta pälsbollen framför näsan på D. Fugerar riktigt bra faktiskt. D är super tänd och fokuserad så att han kan hinna innan K. Jag ha snott denna tenik till ink oxå. D och K får tävla mot varandra på ink. Det börjar ge lite resultat. Tempot har ökat något men jag misstänker att det finns mer i D för just nu springer han lika fort som K (förr kom han alltid efter). Att en 'jakt'golden inte kan springa ifrån en dvärghund tror jag dock inte riktigt på. Får se om jag kan lura upp tempot lite till inför helgen.

Ha det!

/Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad sjutton betyder ink??? Det enda jag kan komma på är slang för tatuering men jag antar att hundarna inte tränar för att konkurera ut Doc Forest?
/Kajsa

Anonym sa...

Härligt när man hittar metoder för att förbättra resultaten! Vilken lyx för D att ha K som sparringpartner!
Nu håller jag tummarna för dig på lördag och väntar självklart på en rapport så snart du vet resultatet.
Vi ses på söndag och då lär du ha LP:t i hand och även en stor säck Magnusson. / Birgitta

Anonym sa...

Ink = inkallande, dvs att ropa in hunden från ett avstånd. Den ska komma snabbt och inta 'utgångspossition' igen (dvs sitta vid förarens vänstra knä)

Ja, han är en bra en den där lilla vita klutten. Det tycker D oxå. Jag hoppas att det ska gå bra i Tierp. Men man vet ju aldrig vad som kan hända (Nelly och senaste platsen, t ex).

(Hanna