tisdag 4 mars 2008

konst finns i betracktarens ögon

Vad är konst? Jo det är något, mer eller mindre abstrakt, som någon gör eller har gjort och som andra, förhoppningsvis, skall kunna uppfatta. Vad som är bra eller dålig konst kan inte en enskild person (eller myndighet heller för den delen) avgöra.

Varför svamlar jag om detta???

Jo, det har ju vari en hel del diskussioner om div olika konstutställningar runt om i landet och olika betällningar på olika, mer eller mindre underliga, konstverk som skall pryda vår vardag på olika offentliga platser. Är det bra eller dåligt undrar ju jag då. Ett bra forum för tanken när jag går där ute på min spång i solen under morgonprommenaden. Jag tror nog inte att jag kom fram till något svar vad mig själv anbellangar, men det var ju en kul och annorlunda tankesnurra som satte igång.

Personligen tycker jag om när jag kan se vad den sk konsten skall föreställa. Abstrakte Picasso tavlor och underliga kvinnohuvuden med fågelnäbbar på glasföremål har jag svårare för. Undra om detta kan vara kopplat till att jag gärna vill ha ordning och reda på saker som händer i mitt liv. Detta skall nu absolut inte blandas ihop med att jag vill ha ordning och reda på saker som finns i mitt liv. Den avdelningen får mannen stå får och detta gör han med besked.

Igår är jag skulle till klubban för en träningsrunda gick min 'lydnadsryggsäck' totalsönder. Jag vet att jag har ytterligare en ryggsäck, av samma dåliga kvalitet, och att denna har stått lutad mot en vägg under ett antal dagar eftersom jag hade tänkt byta ryggsäck innan den gamla gick sönder. Nu var den sedemera spårlöst försvunnen. Inte änns mannen visste vart den hade tagit vägen. Så är han min man, nämligen. Rätt vad det är, ett, två, tre, ledsnar han på att mina saker står lite varstanns och då plockar han undan dem. Han gör nu detta i en sinnesstämning som inte är bra för att den registrerande delen av hjärnan skall vara påkopplad och så är det ett faktum. Sakerna 'försvinner'. De brukar dock dyka upp igen på lite olika ställen där jag/han/vi inte har letat (för då hade vi ju liksom hittat dem).

Ryggsäcken är borta och den andra är trasig och jag är fullt påklädd för att befinna mig utomhus ett antal timmar... Jag har ju, föutom en önskan om ordning och reda i mitt andliga jag, en liten släng av 'medelhavstemprament'. För att förskona de stackars varelser som befinner sig i min närmaste omgivning greppar jag helt enkelt mannens ryggsäck, som han inhandlade på andra sidan atlanten och som är en ypperlig träningsryggsäck (jag har försökt att sno den förr). Mannen börjar att uttrycka ett visst missnöjje men tystnar rellativt fort. Skönt tycker övriga ryggradsdjur i hallen.

Vi kom i alla fall ned till klubben och det blev en trevlig liten tillställning med de gula djur som var där. Krummel hade också varit strålande under plastsonen, den yngres ledning. Vi avslutade med en fika och åkte hem nöjda och belåtna.

Det är inte bara konsten som finns i betraktarens ögon utan även korrektheten finns i domarens ögon. Ibland känns det som man sliter sig blå med att få till en rak possition i både transporter och i svängar. När man sedan kommer ut och skall få en officiell bedömning står det 'sneda sättanden (ss) tappar possition (tap pos). ?????

Ähhh, det är bara att bita ihop och hoppas på att nästa gång står dommaren i en bättre vinkel alt inte är vindögd.

Så är det!

Ha det!

/Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fortsättning på gårdagens lkl2 diskussion: Fick ett ryck i går vid 22.30 och plockade fram koner och targetmatta i vardagsrummet. Gick bra för att vara första gången. När var det ni skulle ha premiär i 2:an? Rätt snart va?

Anonym sa...

Vi planerar att starta 23/3 på Enköping så det är mindre änn 3 veckor kvar...

/Hanna

Anonym sa...

Och vi planerar att åka dit och heja på :)
Konst är för mig någon som berör mig allt annat är konstigt!
En gång, för många många år sedan var jag på moderna museet och såg en utställning av Ed Kienholz och den berörde verkligen!
Det här är ett exempel: http://www.beatmuseum.org/kienholz/images/dodge.jpg
Det fanns andra, uppbyggda rum, bl.a ett sovrum där paret låg och sov, man såg ordningen på hennes kläder mm på hennes sida och oordningen på hans. I deras speglar såg man dem när de höll på och ta av sig.
Ett annat var en bar där alla hade klockor som ansikten. Någon satt vid ett bord där det stod en tallrik med ett stekt ägg på. Förmodligen var det mer än ägget, men bara det jag kommer ihåg.
Haha, du lätt rätt lugn i telefonen igår efter ryggsäcksmatchen! /Birgitta