söndag 2 mars 2008

Carpi stundum

Idag hade en skjutklubb tävling och jag + en labbekompis passade på att utnyttja detta till lite jaktträning. Vi börjde med ett storsök med blandat vilt (trut, duva, änder (där ibland en 'ytterskärgårdsand' vet inte vad de heter men de lever där, tung var den i alla fall), rapphöna och kanin), bägge hundarna gick mycket bra och sökte av området fint. D tog även stoppsignalen bra när han var på väg att lämna sökområdet. Efter detta fortsatte vi med varsitt släpspår med kaninen. Detta var D's första släpspår och efter några stegs tvekan focuserade han ner och apporterade in kaninen.

Nästa övning blev målområde med vinkel (ca 45 grader). Här kan jag erkänna att jag inte har tränat detta så himla mycket men det löste sig. 2 stoppsingnaler och tillrättavisande dirregeringar så apporterade han in både anden och sedan duvan. Nu tog vi tag i närsöket, här blev det två duvor och en rapphöna. D har ju haft lite bekymmer med att hålla sig innom ett så pass snävt område men någonstanns tror jag att poletten har börjat trixa sig med i hjärnan på den lille gula.

Nu var det deff dax för kaffe! D avslutade själv med att glatt slänga sig ned i ån och fick sedemera tillbringa kaffestunden blöt i bilen. Vi avslutade detta träningspass med att göra några dirregeringsövningar med stoppsignal och här märktes det att hundarna var trötta i sina huvuden. Nyttigt.

Alla övningar har ju dessutom utförts under ett mer eller mindre oupphörligt pangande från skjuttävlingen. Nyttigt!

Efter detta åkte jag nöjd hem och lämnade in en blöt gul hund, bytte kläder och åkte vidare till UBK för D-årsmöte med tillhörande konstituerande möte efter. Nu är jag hemkommen (mätt och belåten efter en mycket god smörgåstårta) och ska nog ta ett glas vin tills klockan blir 9 och tv-4:as film börjar.



Ha det!



/Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ett träningspass avslutas bäst med minst magen i en vattenpöl! /Lava

Vin lät gott, måste nog köpa mig en box så jag slipper göra slut på en hel flaska åt gången... ;-) /Fia

Anonym sa...

Håller med Fia, vad vore träning utan magtvätt?!
Vilken jättehärlig träning ni verkar ha haft, blir nästan lite avis.... /Birgitta

Anonym sa...

Naturligtvis är ni välkomna ner till Gamleby för lite lydnadstävling 17 maj! Och så det viktiga springa fort-fort förstås. ;-)

Anonym sa...

vad har ni för sprint tävling på G i Gamleby??
//Lotten

Anonym sa...

Menar du förresten att JAG ska starta 2an i maj? I så fall får jag sätta igång å träna omedelbums! ;)

guling&smågrabbarna sa...

Ja det vore väll kul! Nellan oxå.
Nää, ta det i den takt du känner att det blir bra. Fast det skulla ju vara roligt...
/Hanna