tisdag 25 mars 2008

(H)järnbrist

Jag hade en teori (en om något ovetenskaplig sådan) om att signalvägen från hjärnan till bakbenen var så lång på min dobbe att detta var en av orskerna till att det brukade gå som det gick ihop med honom. Nu har denna teori poppat upp igen. Det tycks som om denna egenskap även går över artgänserna. En annan tanke kan ju iofs även vara att det är järnbrist som är orsaken. Detta brukar ju yttra sig i trötthet och en, mer eller minder, förslöad hjärna.
Om det nu är järnbrist som är orsaken till att jag har hjärnbrist så skulle detta kunna avverkas med hjälp av en stor rostig spik som dunkas i och igenom min högerfot.
Hmmm, ja det kan ju vara ett alternativ när nu jag ifråga har så f-b svårt att hålla reda på mina tentakler som sticker ut här och där ifrån det runda, mjuka som återfinns ungefär på mitten av min kropp.
Vad har hänt?
Jo, jag och den gula var ju och tävlade lkl2 i söndags. Djuret sköter sig utmärkt (även om han blir lite 'sådär' på den stela matten). Detta, 'sådär' uttryckte sig nog främst på det 'oroliga huvudet' (som domaren tolkade som tugg) vid moment Apportering. Momentel fick således endast 7.5 i betyg. Ingen fara på taket, de andra momenten har gått bättre och detta ser ut att vara som i en liten ask. Då kommer faktorn *matte/förare/hjärnsläpp* in i bilden.
Momentet ifråga är 'Rutan'. Jag skickar och D springer ut. Snabb är ha ju så han konstaterar, troligen, att belöningspinnen inte är i mitten (och matten är ju inte fullt lika snabb...). Jag kommenderar 'stå' (ngt sent) och D hinner förflytta sin kropp snett åt vänster = frambenen utanför rutkanten. Jaja, det är ju i alla fall betyg, men han är ngt långt utanför... Jag skickar honom lite åt höger och ställer igen. Sagt och gjort. Vad händer?????? Jo, i samma stund som jag för ut högerhanden och skall uttala ordet 'rutan' lyfts mitt högerben förflyttar detta genom lyften och sätter ned det ca 2dm åt höger från utgångspunkten. Jag kan bara inte styra denna rörelse (1 min hjärna är fullmatad med handrörelse och kommando och 2 det är ju ca 168 cm från min hjärna till min fot = lång väg för signalen). Det var tack och adjö till 1:a priset i och med detta. Att föraren flyttar fötterna (hur lite det än må vara) genererar direkt i betyg noll.
Vi avskutade i alla fall storstilat med dubbel 10:or på hoppet och fjärren. Men det blev endast 155p totalt och jag pakade ihop mig (efter en kaffetår för mig och Fia i skogen och en springa fortfort för D och lilla L) for hem och åkte till jobbet istället.
Nu är det bara att slicka såren, samla ihop sig (och då även hjärnan), anmäla och se till att jag gör min hund rättvisa nästa gång.

Ha det!

/Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den här hjärnan var inte ens medveten om att fötterna inte fick flyttas ... Jag måste ta och läsa regelboken ordentligt om/när det är dags att byta L-klass.
Men ni måste ha haft väldigt bra poäng på allt annat.
//Anna-Lena

Anonym sa...

Hoppas släppet inte har med avståndet från huvudet till fötterna, för jag är ju längre än du! /Birgitta

Anonym sa...

Ja, ja en sån matte han har...
Men som sagt 155p med 30 möjliga poäng borta är ju riktigt bra! Bara att skicka in en ny anmälan till nästa tävling så fixar ni det säkert!
/Jörgen & Macko

Anonym sa...

Verkar vara en komplicerad sport det där... Vilken plats kom ni på då? Tror att jag måste komma o kolla nån gång när ni tävlar nästgårds så att jag börjar fatta vad du skriver om.
Kram Kajsa