lördag 10 november 2007

Veckan som bara förvann

Veckan som har varit har på något underligt vis bara försvunnit ut i ingenstans. Jag har iofs fått mycket gjort både på jobbet och efter jobbet. En kompis 'från norr' kom ned på tordagen för att delta på veterinärkongressen här i U-a, to-fr. Jag passade på att ta lite ledigt för att följa med henne på mässan. Det är alltid roligt att gå på mässor och då främst om det är en mässa som känns intressant. Tydligen har det kommit någe nytt prepparat för att bolla av hanhundar kemiskt. Principen är den samma som p-stavar för människa. Dvs det är ett inplantat som sedan har verkan i upp till 6 månader. Till dagenes dato finns inga biverkningar raporterade över huvudtaget. Intressant.
Annars var det som mässor i stort. Många bås och ffa många, många människor som trängs i mellan båsen i gångarna. Mycket 'give aways' som man släpar på, tar hem, packar upp och funderar på när, vart och varför ska jag använda denna? En sak som alltid är bra är ju att pennförådet får en regäl påfyllnad efter ett sådan evenemang.
Undrar hur många pennor som sprids under en mässa? Måste vara 1000-tals.
På fredag eftermiddagen begav jag mig ut på en liten tipp söder över. Jag har lämnat bort D för helgen. Han ska boa med två artfränder och lika sinade små tjejer närmare stan. Även om jag kommer från Sollentuna i från början och dessutom har en mor som bor norr om stan så känns det alltid lite pirrigt att bege sig mot/till nya ställen. Tack och lov för Eniro och hitta.se. Det gick rellativt smärtfritt att hitta området men minnet är ju som en spidad snigel mellan varven. Efter ett samtal med helgmatten hamnade jag i alla fall på rätt parkering och hon kom ut för att lodsa mig den sista biten. Tur var väll det för är det någonstans jag kan gå vilse så är det bland hus. Detta var ett radhusområde, så det kunde ha slutat lite hur som det.
Hundarna blev glada när de träffades och tre gula i ett radhus det måste vara så nära mättningsgränsen man kan komma utan att överskrida gränsvärdet. Efter en stunds ysterheter fick vi dem att lägga sig ned så att vi kunde ta en kopp kaffe innan jag skulle bege mig åter till U-a. D såg lite lätt förvirrad ut när jag började klä på mig men av någon anledning inte klädde honom. Han är inte så van vid (åtminstånde inte sedan han börjad leva ihop med sin nuvarande flock) att ha pjamasparty. Hoppas att det går bra för alla inblandade parter. Jag får nog reda på detta på söndag när jag ska hämta hem honom igen.
En annan som såg förvirrad ut (fast det gör han ganska ofta men då är det för det mesta inblandning med orden 'nej, du behöver ingen karamell just nu. Du har redan ätit 5 st') var K när jag kom hem igen. 'Vart är han??? Har du gömt honom någonstanns? För h-vete ta fram min gula kompis! Jag ska ju trasha honom ju!! Kärring!'
Vad ska man säga? Kul att ens hundar uppskattar när man kommer hem...
Ja ha nu är det i alla fall tidig lördag morgon (närmare bestämt 06.15) jag ska väll börja få på mig ett av alla lager med kläder som kommer att behövas denna dag. Just nu är det -2 ute och jag är så glad över att Hennry (min lilla bil) står inne i garaget och är snöfri. Dagen (+ imorgon) ska tillbringas utomhus. Jag och en hundkollega ska hålla en M-utb och som grädden på moset kommer det 4 rottis/dag som skall MH'as.
Jag har aldrig beskrivit så här sent på året och inte med en massa snö (ja ja allt är rellativt. Men har nere är 3 cm 'en massa snö'). Det kommer nog att bli bra tror jag.
Modern är inkallad för att passa den yngsta människan och försöka att blidka K i hans små egenheter och ideér.

Ha det!

/Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

God morgon!!!!
Lägesrapport från Viksjö: Natten har varit lugn. Alla har sovit, utom Nelly som gör rtt antal besök i husses säng. 05:45 tyckte nämnda dam att nu ska vi gå upp och inte ligga här och dra oss. D. såg något snopen ut när vi dansade ned från övervåningen. En snabb toalett på tomten. Kaffe och mackor till husse. Mat till dogsen. Nu har lugnet lagt sig i Halins residens. "Snön ligger vit på taken, endast husse är vaken"
Ha det/Börje

Anonym sa...

Det där medlet- heter det nåt i stil med sepraflex, eller nåt? Jag menar att det börjar på S o slutar på flex. Det skall påverka hypofysen, så att spermaproduktionen upphör, under en tid.Jag har isf lärt att man räknas som "dopad" i ett år, även om verkan endast är 6 månader. Vidare att det även är ett Licenspreparat. Här i norr, så har ingen vad jag vet Licens på det, ännu.Detta alternativ fanns på kartan för mig ett tag, men just detta att inte kunna tävla på ett år var en av anledningarna att det gick bort. Pratar vi om samma preparat, eller finns det flera ute på marknaden?
Ha det gött bland Rottisarna, och akta dig för återfall! =)

Anonym sa...

vad är det för tideräkning på din blogg?? Klockan är nu 10,01 den 10 nov. Surfar inte miss i nassen.

guling&smågrabbarna sa...

Kan tänka mig att D blev lite förundrad när ni damp ned så tidigt :-)

Jag kommer inte ihåg vad prep heter men troligen är det samma för detta 'stänger av' testo prod från hypofysen och ja jag kan tänka mig att man är dopstoppad i ca 1 år av detta. Ska kolla med vet kompisen vad det heter.

Min blogg lever i en helt egen tidräkning. Inlägget är enligt bloggen 9 nov men jag skrev det vid 6 tiden på morgonen den 10 nov. Har inte enns förslkt komma på vart inställningen är...

/Hanna