fredag 12 september 2008

Trevliga gubbar

Igår kväll hade vi lite skott-passivitets-övning jag å D. Mannens dotters sambo (N) håller på med att ta jägarexamen å då behöver de tydligen skuta på en pappersälg som åker fram å åter efter en bana en bit bort. Igår skulle N 'skjuta upp' på älgbanana utan för u-a å då passade vi på att åka med. Himla trevligt ställe med fika, korv och 'glada gubbar' som tykte att det var helt ok att jag planterade mig själv på en stol med hunden bredvid. Mycke snack och minnen om olika jakthundar och deras upptåg blev det.
Det var ett mycket bra ställe mtp skotten oxå. De (dvs skotten) kom lite oförhappandes med mer eller mindre långa mellanrum och D hade fullt upp med att hålla styr på den där älgen (fast han vet ju inte att det skall föreställa en älg) som for rundbana borta vid vallen. Dessutom yrde det runt en massa mer eller mindre grönklädda farbröder med och utan eldkäppar i näven.
Tur att de där jägarna övar för det behövs. Inte en enda fågel lyckades de träffa på den timme vi var där. Hur svårt kan det va???
När D började ta det lite lugnare gick vi fram en bit och stod mer 'på pass under passivitet' ett tag och varvade även med linförighet på parkerigen. Lite havreflarns ätnings övning han vi också med ;-)

Ha det!

/Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har också varit på skjutbana och dessa jägares oförmåga att träffa en fågel (eller dummie funkar också bra) är för mig en stooor gåta.. Hur fick de jägarexamen?