tisdag 2 september 2008

luften har gått ur, liksom...

Jag har varit en bra människa och tränat sammarbete och teckenförståelse så att jag nästan borde kunna disputera i ämnet hundpedagogik. Detta har gett bra resultat upp till den nivå vi nu befinner oss. Dirregering tex; han simmar rakt som ett frunset snöre efter en linjal (dock inte alltid åt det håll jag pekar men ändå han simmar utåt och tar snällt tecken åt alla de håll och kanter). Söket sköter han självständigt och jobbar mycket bra.

Varför 'luften ur'?
Jo jag blev ju styv i korken när jag kände att linjetagen faktiskt började sitta och att han ffa är styrbar på långa vattenavstånd. Så jag anmäler glatt och skall således starta nu på söndag.
Vad händer??? Jo, jag innser (igår deff) att jag inte har tränat dubbelmarkeringar! Och att D således inte alls är med på noterna att det är två prytlar som skall hållas ordning på dessutom snabbt och lätt tas in utan att fundera på om den där kastaren kommer att börja hoppa jämfota rätt som det är.

Så kan det gå när inte hela hjärnan är med. Nu ska jag starta med en hund som inte är ordentligt genomarbetad för uppgiften. Dvs något som jag har lovat både mig själv och mina djur att inte göra. PRUTT!!!!

Ha det.

/Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till testpanelen... ;) Nejdå, vi tror nog att D fixar det ändå! Vi håller alla tummar och tassar även om vi inte riktigt tror att det behövs!

Anonym sa...

Det är ju flera dagar / jättemånga timmar innan det är söndag!!
Känns liiiite jobbigt att ge dig träningstips - MEN - jag kastar mig ut på djupt vatten och berättar att min M-hund lärde sig dubbla ganska fort genom "enkel-enkel-dubbel-metoden" ...dvs. en enkel till vä - hämta, en enkel till hö - hämta, en dubbel till samma vänster och höger (där han redan varit)å´ så samma visa om igen: enkel-enkel-dubbel, enkel-enkel-dubbel ...
Har du testat den?
/undrar A-L lite försiktigt ....

Anonym sa...

Jag säger som optimistkonsulten Ingalill Enbom "vad är det värsta som kan hända?"
När man funderar på det svaret brukar svaret inte bli så alarmerande...
Så täpp till pyspunkan och se till att ha en trevlig dag i skogen!
/Birgitta

guling&smågrabbarna sa...

Ja som skrivet.Det är (nästan) miljoner timmar kvar till söndag morgon. Jag har tagit till drastiska metoder i detta läge; mannen! Han tvingas nu ut en gång per dygn med dummiryggan och planteras på någon bra plats där han nu har fått en snabb (med betoning på snabb) kurs i dummikastandets konst. Jag skall genast ut och tvinga honom till A-L's övning.

/Hanna

Anonym sa...

OCH..hur gick det nu då??!!

Anonym sa...

HUR gick det ...?
//A-L