tisdag 10 juni 2008

Uppdatering av mig själv

Änligen har det börjat släppa lite på den värme som har omslutit min kropp de senaste veckorna! Det kom tillochmed en (ytterst) liten skvätt med vatten från himmelen under dagen. Tyvärr kom det ned lite för mycket lite för fort så marken hann nog inte riktigt med att suga åt sig. Det mullrade lite bort över aldelles nyss så vem vet Sverige/Grekland kanske får lite extra ljudeffekter ikväll.
Detta kommer jag (förhoppnngsvis) att missa då jag deff tar chansen att smita hemifrån (som en avlöning) utan att familjen får spunk på min frånvaro. De kommer troligen att sitta klistrade framför tv'n och då inte märka att jag å gul + några dummisar drar iväg.
Planen är att ta mig ut till en sjö en bit utanför U-a, där det finns en braig vik att träna linjetag på vatten. Inte för att jag tror att detta kommer att gå bra, då gul inte riktigt litar på att jag vet vart jag pekar (han är inte ensam om denna tvivel. Ibland bildar vi en klubb han och jag...). Men nu ska jag i alla fall göra ett tappert försök! Någon gång ska ju vara den först och idag är en så bra dag som någon att pröva.
Krummelbummel, han får stanna hemma å vila upp sig för han ska ju gå ökl i morgon, är tanken. Hoppas bara inte attdet regnarhela natten för då snackar vi utspätt blod...
Helgen avlöpte väl med de MH'n som jag var på. På lördagen var det en lokalklubb som anornade och då är det ofta blandade raser. Så även denna gång. Bland annat var det 2rottisar som gick! De var mycket trevliga djur och jag blev sådär glad i hjärtat. En annan hund var en sådan där 'tryffel-hund'. Det var en kul prick det. På söndagen var det GRK som arrangerade och det var då bara gula djur. De flesta kom från samma kenell men lite olika kullar. Spannet sträkte sig från ca 2 år ända upp till en 7-åring. Det är ju som vanligt kul att se hundar oavsett om de är olika raser eller samma ras från olika föräldrar eller samma föräldrar.
Dagen avslutades med lite viltapportering uppe vid Edsbergssjön. Det gick väll både bra och dåligt kan man tänka. Bra; D låg ute på ett sök (ca 100 m brett & 150 m djupt) i 7-8 min för att hitta sista duvan. Han jobba hela tiden (förutom när tarmarna gjorde sig påminda) och arbetade systematiskt igenom rutan. Kul! Dubbel markering (ca 60 m) på vatten i vass ville sig inte till en början, men löste sig efter lite övertalning från mig och uppmuntran från L. Linjetag rakt fram (NÄÄÄ, det var väll förvånande!) korsande över en bred stig som bjöd åt vänster (tyckte jag) och åt höger (tyckte D). Fick göra om & göra rätt. Mindre bra; jag måste ta tag i mitt linjetagande och träna mer på tecken och röststöd.
Där av att jag nu känner mig manad att åka iväg till sjön ikväll.

Ha det!

/Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har också en svacka när det gäller linjetagen...Det är flera gula som måste övertygas om att matten verkligen(?) vet var hon pekar...

Anonym sa...

Finns ännu en gul som har lite funderingar på mattes förmåga att lokalisera apporter. Kanske vi ska köra en temadag m linjetag någon gång? :)
/Fia & blivande Lava-Linjetag