onsdag 11 juni 2008

Hur gick det nu då?

Ja inte f-n gick det att göra linjetag tvärs över en (typ) 60m bred vik...
Men jag fick i alla fall en trevlig stund med Guling och lite kaloribräning när jag skuttade runt viken för att 'lyfta' på linjetags-dummin. D satt snällt kvar vid stranden och undrade förstrött vad i hela friden jag höll på med. Sedan skuttade han glatt i vattnet simmade målmedvetet ut bland näckrosorna (ca 20m) vände och talade om att 'neeppp här finns det då inget som jag kan apportera'. Så vi övegick till markeringar och ibland när han var på väg att greppa en dummi kastade jag en annan (åt ett annat håll) som jag sedan skickade på. Lite halvt genomtänkta övningar.
Till slut när myggen och knotten hade ätit sig mätta och jag hade tillräkligt med myggmedel i munnen (eftersom jag på någe underligt vis lyckades få medel på pipan som jag sedan stoppade i min egen mun)gjorde jag ett sista försök med linjetags-dummin på andra sidan. Jag kutade runt (igen) och åter. D ser helt med ut på vad jag vill. Jag skickar, han simmar och vänder... Hmmmmmmmmmmmmmmm???????????
Näää, jag orkar inte gå runt å hämta den, så är det. Jag gör en 'fuling' genom att skicka rakt ut i sjön för att en bit ut diregera till höger. sagt och gjot och döm om min förvåning när han gör som jag önskar! Men så efter ett x antal meter börjar han tvivla. Då är naturen på min sida! En fisk skvätter till i ytvattnat, precis i rätt rikning och D får någe att fokusera på. När han kommer lite närmare andra sidan glimtar det till i hans hjärna och minnespoletten ramlar ned. Fullständig lycka!!!
Han går upp, söker, finner och vill gärna ta landvägen tillbaks (där har han ju sett mig sprina ett antal gånger så det är ju inte så underligt). Men han tar nu dessutom mina önskningar och går i vattnet igen för inlev. Här slutade jag övningen.
Nästa anhalt blev uppföderska. Hon delar mitt ointresse av fotboll så vi hamnade vid köksbordet några timmar istället. Jag kom hem allt för sent och i säng ännu senare...
4 timmar sömn senare knölar jag mig ur sängen och skälper/häller/vräker i mig 3 muggar kaffe för att försöka få liv i kroppen. Djuren är 'sådär' intresserade av att röra på sig men när maten skramlar i skålarna kommer de hoppandes ut i köket. Vi äter lite frulle och jag packar ned vattenflaskorna i 'magväskan'. Mannen kommer ut i köket och försöker få Z:a att lugna sig när han inser att han ska stanna hemma medans D & K ska följa. Efter någon km, med bilen, kommer jag på att det kan vara bra med en spårsele och lina om man ska spåra... Vänder hemmåt och hämtar de samma. Kl 8 träffas vi hemma hos domaren och beger oss ut mot spåren. kl 9 är vi klara och åter i domarens kök där vi får (ännu mer) kaffe och en kladdkaka som han bakat kvällen innan. Jägare de är bra människor de!
Spåret gic bra för bägge hundarna och de blev full pott och då tillhörande 1:a pris. Duktiga hundar och duktiga förare som höll nerverna i någelunda gott skick.

Ha det!

/Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen, har jag missat nåt?? Har Dino också spårat sig till en etta ökl?! Hur det än är, stort grattis till lyckat spårresultat!! Ni är då så duktigta! =)
/Fia

guling&smågrabbarna sa...

näää, inte D, krumeluren och lottas labbe Exxor är det som leker viltspårare.

Anonym sa...

Aha, då e ja med igen! Grattis till Lotta & Exxor också då!

/Fia

Anonym sa...

Kanske kan man spåra med retrieverkoppel också, men då blir nog tiden knapp....
Ditt minne är ju rätt bra, du goda människa :) Även om inte hela minnet kommer på en gång.
Är övertygad om att lille Krumelur snart är SVCh. Nästa utmaning blir väl att åka till Norge?! /Birgitta

Anonym sa...

Grattis till Krumelur och matte!
/A-L