fredag 21 september 2007

Små tankar om etern

Att hundar talar med kroppsspråk är ju inge nytt. Att vi mäniskor oxå gör detta borde vara begripligt. Vad händer igentligen i dessa eter-tider? Vi mailar, bloggar, hemsidar & smsar hej vilt. På den gamla goda tiden när jag var ung och telefonerna satt fast i väggen och tillika de som anväde sig av dem var detta ett samtalsämne hos de gamla stofilerna (dvs våra föräldrar och ffa deras föräldrar). Dvs de människor som befann sig i den ålder där jag nu själv befinner mig.

Fördelen med telefonen är i alla falla att vi kan använda oss av olika röstlägen och snabba kontroller av att informationsfiltret fungerar mellan oss. När vi nu använder oss av 1:or och 0:or istället försvinner denna lilla skärva av förtydliggörande. Vi lägger över ansvaret för innebörden av informationen på motagaren. Informationstolkningen kommer att påverkas av hur mottagaren känner inför avsändaren och ffa kommer informationen att påverkas av hur mottagaren är i sitt eget känsloläge för tillfället. Med andra orde det kan gå käpprätt åt h-vete eller så blir det aldelles strålande. Den snabba kontrollen och förtydligandet är bortblåst då människor kan bestämma själva när och hur och varför och på vad de tänker svara eller informera om.

Vad i hela fridens dagar har det nu tagit åt mig, undrar ni kanske. Här är en blogg som ska innefatta hundtankar och så kommer att helt inlägg om eterinformation.

Jo som jag sa i början; djur pratar med kroppen till största delen och vi människor är ju faktiskt oxå djur men vi begriper inte själv att kroppspråket är en stor del av vårt informationsflöde. Vi borde ta till oss detta på ett bättre sätt, tycker jag. Jag hade själv en sådan här upplevelse igår. Något som hade kunnat vara avklarat på straxt under 1.5 min, om personerna (dvs jag & en annan) hade sett varander, tog istället (eller tar kanske för jag tror inte riktigt att detta kapitel kan stängas riktigt ännu) från tidig em till sen kväll med en mer eller midre tät sms-trafik.

Igentligen är det en bagatell det handlar om men eftersom informationsfiltret inte fanns mellan oss så blåssade det upp en helt galen diskussion om saker som igentligen inte hade med ursprunget att göra. Jag vet ju vad jag skrev i mina sms men jag kan ju aldrig veta hur denna information kommer att emotagas av motparten och självklart vise versa.

Så kan det gå i alla fall. Min egen lärdom av detta är att om jag märker att någon information misstolkas så är det bättre att ta tjuren (eller människan kanske snarare) vid hornen (fast det blir svårt för människor har inga (i alla fall synliga) horn) och prata med riktiga ord istället. Går det inte att göra innom synhåll så åtminstonde över telefonen.

Ha en bra dag där ute bland alla 1:or & 0:or

/Hanna

Inga kommentarer: